Консультації
Заняття з розвитку мовлення та
мовленнєвого спілкування дошкільників буде ефективним за умови повноцінної
реалізації мовленнєвого потенціалу кожної дитини.
Педагог повинен:
забезпечувати зручне розташування дітей під час занять (по колу,
півколом тощо), яке давало б змогу вести розмову (очі в очі) не лише з педагогом, а й з однолітками;
уникати надмірного академізму в підході до розв'язання
мовленнєвих завдань заняття;
добирати теми занять та для обговорення так, щоб вони викликали
інтерес, знаходили емоційний відгук у свідомості й душі кожної дитини, підпорядковувалися темі навчально-виховного блоку тижня та темі дня;
проводити заняття спокійно, впевнено, у жвавому темпі, водночас
надаючи дітям можливість поміркувати;
підтримувати фізичну і психічну активність дітей задля ефективності
їхньої інтелектуально-мовленнєвої роботи;
будувати з дітьми розмову, а не монолог вихователя, який стомлює
дитину;
підвищувати рівень мовленнєвої активності, спонукаючи кожну дитину
до участі в обговоренні, даючи можливість висловлювати власні думки;
розвивати в собі вміння й звичку слухати дітей, не гасити мовленнєву
ініціативу своєю надмірною активністю і досвідченістю;
уникати втручання в розповідь дитини, виправляння помилок у процесі
її мовлення;
керуватися певними правилами під час постановки запитань:
- формулювати запитання так, щоб
спонукати дітей до відповіді;
- адресувати запитання всім дітям, а
викликати для відповіді одну дитину;
- ставити запитання так, щоб у
формулюванні було ключове слово, яке і вимагає правильної відповіді;
- запитувати почергово кожну дитину, уникаючи звернень до дітей у тому порядку, в якому вони сидять;
сприяти набуттю дітьми комунікативної взаємодії, даючи можливість
спілкуватися з однолітками (запитувати, повідомляти, пропонувати, обстоювати думку, доводити її;
працювати щоразу з іншою дитиною, уникаючи багаторазових
звернень до тієї самої дитини;
залучати дітей до активного контролю за мовленням того, хто
відповідає, та оцінювання відповіді мовця;
пропонувати творчі завдання, опираючись на особистий досвід дітей,
використовувати інтерактивні методи розвитку мови дошкільників;
чергувати мовленнєві завдання з іншими видами дитячої діяльності для
збереження інтересу й ініціативності дітей до навчального матеріалу заняття; уникати надмірної захопленості наочністю і ТЗН, що відволікають увагу дітей і стримують мовленнєву активність;
підтримувати увагу дітей різними способами, як-от – переключення
уваги, сюрпризні моменти, проблемні запитання тощо, уникаючи зауважень дисциплінарного характеру;
закріплювати мовленнєві вміння, набуті на заняттях, під час різних
видів діяльності у повсякденному житті.